Μέρες ΕΣΠΑ

Η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στις μέρες του ΕΣΠΑ

 Σαν να μην έφταναν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος της Eιδικής Aγωγής και οι εκπαιδευτικοί που την ασκούν, έρχονται να προστεθούν κι άλλα. Αυτή τη φορά υπό την αιγίδα του ΕΣΠΑ.

Συνεχίζουμε για δωδέκατη χρονιά να αναπληρώνουμε πάγια κενά στον χώρο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Συνεχίζουμε να ταξιδεύουμε κάθε φθινόπωρο από νομό σε νομό, σαν αποδημητικά πουλιά, για να ξεχειμωνιάσουμε εργαζόμενοι δίπλα στα παιδιά μας με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Δεν έχουμε καμιά σταθερότητα ούτε στον τόπο διαμονής ούτε στη δομή Ειδικής Αγωγής την οποία υπηρετούμε. Τώρα πια, όμως, έχουμε χωριστεί σε άξονες χρηματοδότησης…

Μέχρι τις αρχές Σεπτέμβρη γνωρίζαμε πως φέτος η Ειδική Αγωγή θα στελεχωνόταν και θα λειτουργούσε χάρη στα κονδύλια του ΕΣΠΑ, τόσο μέσω του προγράμματος για την παράλληλη στήριξη («Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – Άξονας Προτεραιότητας 1», «Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – Άξονας Προτεραιότητας 2» και «Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – Άξονας Προτεραιότητας 3»), όσο και μέσω ενός νέου προγράμματος για τα Ειδικά Σχολεία και τα Τμήματα Ένταξης («Πρόγραμμα μέτρων εξατομικευμένης υποστήριξης μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για τη μεγιστοποίηση της ακαδημαϊκής και κοινωνικής τους ανάπτυξης με τη χρήση Νέων Τεχνολογιών και Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού»). Εξαίρεση θα αποτελούσαν οι περιοχές του Γ’ Άξονα χρηματοδότησης (Στερεά Ελλάδα και Νότιο Αιγαίο), στις οποίες οι προσλήψεις για τα Ειδικά Σχολεία και τα Τμήματα Ένταξης θα γίνονταν μέσω κρατικού προϋπολογισμού. Όμως, οι πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού τελείωσαν, χωρίς να δοθεί καμιά στην Ειδική Αγωγή. Αποτέλεσμα ήταν να ενταχθούν οι περιοχές του Γ’ Άξονα, την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή, στο αντίστοιχο πρόγραμμα ΕΣΠΑ.

Έτσι ενάμιση μήνα μετά την τοποθέτησή μας σε περιοχές της Στερεάς Ελλάδας, 100, 200, 500, 600 χλμ μακριά από τα σπίτια μας, ακόμα και σε νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων, βρισκόμαστε απλήρωτοι να υπηρετούμε στην θέση μας, με λογαριασμούς να καταφθάνουν, ενοίκια να τρέχουν και οι πόροι διαβίωσης να εξανεμίζονται… Την ίδια στιγμή συνάδελφοί μας σε άλλες περιφέρειες έχουν πληρωθεί κανονικά. Η τελευταία ενημέρωση που λάβαμε, ύστερα από επικοινωνία με τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, είναι πως… «τα λεφτά υπάρχουν»!!! Η καθυστέρηση οφείλεται στην ένταξη των περιοχών του Γ’ Άξονα στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για τα Ειδικά Σχολεία και Τμήματα Ένταξης 2 βδομάδες αργότερα, με αποτέλεσμα να διασταυρώνονται ακόμα στοιχεία και να μην αποδεσμεύονται τα χρήματα. Μέχρι τότε εμείς καλούμαστε να ζήσουμε χιλιόμετρα, μακριά από το τόπο μας χωρίς χρήματα για τα καθημερινά μας έξοδα, για την απλή μας επιβίωση.

Και όσοι εξαρχής τοποθετηθήκαμε σε Ειδικά Δημοτικά Σχολεία ή Τμήματα Ένταξης Δημοτικών Σχολείων είμαστε τυχεροί. Γιατί υπάρχουν και οι συνάδελφοι που τοποθετήθηκαν σε ΕΕΕΕΚ… Γι’ αυτούς οι περιπέτειες συνεχίζονται, καθώς ακόμα και ένα μήνα μετά την αρχική τους τοποθέτηση, αποφασίστηκε η επανατοποθέτησή τους σε δομές Ειδικής Αγωγής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Με κόστος εκ νέου μετακινήσεις, επιπλέον ενοίκια κλπ. Η εξήγηση που δόθηκε είναι πως οι συνάδελφοι δεν καλύπτονταν νομικά, αν συνέχιζαν τοποθετημένοι στα ΕΕΕΕΚ, παρόλο που ο νόμος 3699/2008 για την Ειδική Αγωγή αναγνωρίζει οργανικές θέσεις ΠΕ71 στα ΕΕΕΕΚ. Προφανώς το ΕΣΠΑ ακολουθεί τους δικούς του κανονισμούς…

Κι εκεί που λέμε πως θα διευθετηθούν τα ζητήματα, πως είναι θέμα χρόνου, συνειδητοποιούμε πως τα ΚΕΔΔΥ και οι ΕΔΕΑΥ δεν έχουν στελεχωθεί ακόμα! Το ΕΣΠΑ δεν μερίμνησε για αυτές τις δομές; Όταν μάλιστα το νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ αφορούσε και στην λειτουργία των ΕΔΕΑΥ για την αξιολόγηση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Από πέρσι διακηρύσσονταν εκατοντάδες προσλήψεις αναπληρωτών ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, τις οποίες, ακόμα, δεν είδαμε. Την ίδια στιγμή, από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν περίσσεψαν πιστώσεις για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών στα ΚΕΔΔΥ.

Το συμπέρασμά μας είναι πως δεν αρκούν τα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Προγράμματα που είναι προσωρινά και δεν λύνουν όλα τα προβλήματα, αλλά δημιουργούν και «ευτράπελα». Οι ελλείψεις στις δομές Ειδικής Αγωγής συνεχίζουν να υφίστανται. Προβλήματα στη στελέχωση των ΚΕΔΔΥ και ΕΔΕΑΥ συνεχίζουν να υπάρχουν, με αποτέλεσμα να καθυστερούν οι αξιολογήσεις και διαγνώσεις των μαθητών και κατ’ επέκταση η παροχή κατάλληλης εκπαιδευτικής παρέμβασης σε όσους το έχουν ανάγκη. Και όπου υπάρχουν εκπαιδευτικοί δεν είναι σίγουρο ότι πληρώνονται στην ώρα τους, ώστε να μπορέσουν να ζήσουν μακριά από τον τόπο τους. Ένα Υπουργείο Παιδείας, το οποίο έχει ως προτεραιότητα την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, δεν είναι δυνατόν να στηρίζεται σε ευρωπαϊκά προγράμματα, τα οποία σήμερα «είναι» και αύριο «δεν είναι». Η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση είναι αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης και έχει θεσπιστεί υποχρεωτική με το νόμο 3699/2008. Η ανάπτυξη και η εξέλιξή της οφείλει να είναι μέριμνα του κράτους.

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

www.satea.gr

Τα σχόλια είναι κλειστά.