Αποσαφήνιση των θέσεων μας για τη Στελέχωση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης: μία απάντηση στην ΠΕΕΠ

Με αφορμή ενημερωτική ανακοίνωση της ΠΕΕΠ (ακολουθεί παρακάτω) η οποία κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο δημιουργώντας αρνητικές εντυπώσεις για τους Συλλόγους μας,

οι ΣΑΤΕΑ είναι αναγκασμένοι να αποσαφηνίσουν τις θέσεις και τις πρακτικές τους οι οποίες διαστρεβλώνονται από τη συγκεκριμένη ενημερωτική ανακοίνωση.

 

Το σημερινό θεσμικό πλαίσιο Στελέχωσης

της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

 Ο τελευταίος νόμος για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Ν.3699/2008), όσον αφορά τη στελέχωση των οργανικών και λειτουργικών κενών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ), προβλέπει μια «σκληρή» ιεραρχική κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, και όσον αφορά τους ήδη διορισμένους εκπαιδευτικούς, στην ΕΑΕ μπορεί να μετατεθεί/αποσπαστεί πρώτος κάποιος εκπαιδευτικός με διδακτορικό ανεξαρτήτως προϋπηρεσίας, κοινωνικών κριτηρίων κτλ. (άρθρο 21, Ν.3699/2008).

Μετά ο εκπαιδευτικός με μεταπτυχιακό στην ΕΑΕ.

Μετά ο εκπαιδευτικός με μετεκπαίδευση στην ΕΑΕ από τα Διδασκαλεία.

Μετά ο εκπαιδευτικός με βασικό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ (μη διορισμένοι μέχρι σήμερα).

Μετά οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία 67%.

Μετά οι εκπαιδευτικοί με παιδί με αναπηρία 67%.

Μετά ο εκπαιδευτικός με σεμινάριο 400 ωρών/ενός χρόνου με 3 χρόνια προϋπηρεσία στην ΕΑΕ.

Μετά ο εκπαιδευτικός που είχε προϋπηρεσία 3 χρόνων στην Ειδική Αγωγή χωρίς κάποιες σπουδές στην ΕΑΕ.

Τα ίδια ακριβώς κριτήρια περνούν και στους αναπληρωτές (άρθρο 22), με προσθήκη στον πίνακα αναπληρωτών ΕΑΕ -και στις αποσπάσεις- των εκπαιδευτικών με μόνο έναν χρόνο προϋπηρεσίας στην ΕΑΕ χωρίς σπουδές στην ΕΑΕ.

 

 Τι ζητάμε;

 - Οι ΣΑΤΕΑ υποστηρίζουμε ότι τα άρθρα 21-22 του Ν.3699/2008

ανατρέπουν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει για την υπόλοιπη εκπαίδευση με αποτέλεσμα την άνιση μεταχείριση των ίδιων των εκπαιδευτικών. Γι’ αυτό αιτούμαστε την αλλαγή του νόμου, ακόμα και με Προεδρικά Διατάγματα, με στόχο ένα ενιαίο πλαίσιο υπηρεσιακών μεταβολών (μεταθέσεις-αποσπάσεις) και μια ενιαία μεταχείριση των αναπληρωτών, τόσο στη Γενική Εκπαίδευση όσο και στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.

 

- Για τους αναπληρωτές-ωρομίσθιους ΕΑΕ: Οι ΣΑΤΕΑ διεκδικούν «καθαρούς» πίνακες αναπληρωτών για  τους κλάδους ΠΕ61 και ΠΕ71. Αυτό σημαίνει ότι οι πίνακες αναπληρωτών-ωρομισθίων για την ΕΑΕ πρέπει να καταρτίζονται με βάση το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει αυτή τη στιγμή για όλους τους εκπαιδευτικούς, με βάση τον βασικό τίτλο σπουδών και την προϋπηρεσία. Αν οι εκπαιδευτικοί ΠΕ61-ΠΕ71 δε φτάνουν να καλύψουν τις ανάγκες (και γνωρίζουμε ότι δε φτάνουν, ειδικά οι ΠΕ61 Νηπιαγωγοί ΕΑΕ) τότε το Υπουργείο μπορεί να έχει κρατήσει τα στοιχεία όσων εκπαιδευτικών ΠΕ60-ΠΕ70 έχουν κάποιες σπουδές στην Ειδική Αγωγή (διδακτορικό, μεταπτυχιακό) και να καταρτίσει έναν ξεχωριστό πίνακα για να τους προσλάβει για την κάλυψη των αναγκών, αφού εξαντληθεί όμως ο πίνακας των εκπαιδευτικών ΠΕ61-ΠΕ71 που έχουν βασικό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ και έχουν ονομαστεί από τον ίδιο τον Ν.3699/2008 (άρθρο 19) Νηπιαγωγοί ΕΑΕ και Δάσκαλοι ΕΑΕ. Η δε προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 Νηπιαγωγών και ΠΕ70 Δασκάλων θα πρέπει να προσμετράται στον κλάδο τους και όχι στην ΕΑΕ.

Υπενθυμίζουμε εδώ ότι:

 

α)  με το Ν.3966/2011, άρθρο 56, παρ.1 όλες οι οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΠΕ60 Νηπιαγωγών και ΠΕ70 Δασκάλων των Ειδικών Νηπιαγωγείων, των Ειδικών Δημοτικών Σχολείων και των Τμημάτων Ένταξης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και των ΚΕΔΔΥ μετατρέπονται σε οργανικές θέσεις των κλάδων Π61 Νηπιαγωγών ΕΑΕ και ΠΕ71 Δασκάλων ΕΑΕ. Ομοίως μετατρέπονται οι οργανικές θέσεις του κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων των ΕΕΕΕΚ σε οργανικές θέσεις του κλάδου ΠΕ71 Δασκάλων ΕΑΕ.

β) σύμφωνα με το άρθρο 8 του Ν.3051/2002 περί ΑΣΕΠ, καθώς και του ΠΔ 50/2001 περί Προσοντολογίου, για την κατάταξη σε πίνακες κατά φθίνουσα σειρά από τις Πρωτοβάθμιες ή Δευτεροβάθμιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, για πρόσληψη με σύμβαση ορισμένου χρόνου, ορίζεται ως προσόν ο βασικός τίτλος σπουδών που παρέχει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας και η προϋπηρεσία στις Σ.Μ.Ε.Α.Ε-ΚΕΔΔΥ και όχι άλλοι τίτλοι (Διδακτορικό, Μεταπτυχιακό, σεμινάριο 400 ωρών κτλ.).

γ) πουθενά στη νομοθεσία δεν υπάρχει αυτό που εμφανίζεται σήμερα στους πίνακες αναπληρωτών ΕΑΕ της Πρωτοβάθμιας, οι «κλάδοι» ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50 που είναι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί Γενικής Αγωγής που μεταπηδούν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση λόγω κάποιου ακαδημαϊκού προσόντος (διδακτορικό/μεταπτυχιακό/σεμινάριο) ή απλά προϋπηρεσίας ενός έτους και εγγράφονται σε 2 πίνακες αναπληρωτών ταυτόχρονα. Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υπάρχουν κλάδοι ΕΑΕ με το παράθεμα .50.

δ) Σύμφωνα με την εγκύκλιο για τις προσλήψεις των αναπληρωτών ΕΑΕ: “Η διάταξη του άρθρου 9 παρ. 2 του ν. 3848/2010 (ΦΕΚ 71/19.05.2010 τ. Α΄) που ορίζει ότι, οι ενιαίοι πίνακες αναπληρωτών εκπαιδευτικών που ισχύουν κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως παύουν να τροφοδοτούνται με νέα στοιχεία προϋπηρεσίας από την 1η Ιουλίου 2010 και ισχύουν μέχρι την κατάρτιση των πινάκων που προβλέπονται στο άρθρο 3 (ήτοι των τελικών πινάκων κατάταξης εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ οι οποίοι θα καταρτιστούν μετά τη διενέργεια του νέου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ) δεν έχει εφαρμογή στους πίνακες αναπληρωτών και ωρομισθίων ΕΑΕ δεδομένου ότι σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 20, 21 και 22 του ν. 3699/2008 (διατάξεις οι οποίες δεν καταργούνται από κάποια διάταξη μεταγενέστερων νόμων) η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών σε δομές της ΕΑΕ προσμετράται στα τυπικά προσόντα.”

Άρα κάποιος εκπαιδευτικός που δούλεψε στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, παίρνει την προϋπηρεσία του σ’ αυτήν αλλά δεν την παίρνει στον κλάδο του (όπως θέτει ο Ν.3848/2010). Θέση μας είναι ότι η προϋπηρεσία όλων των εκπαιδευτικών θα πρέπει να προσμετράται  στον κλάδο τους και όχι εκ νέου σε άλλον κλάδο. Διότι χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί, χωρίς σπουδές στην ΕΑΕ, εισέρχονται λόγω προϋπηρεσίας στον χώρο της Ειδικής Αγωγής. Βέβαια, την ίδια στιγμή, η εγκύκλιος των αναπληρωτών ΕΑΕ αναφέρει: 15.α. Με τις διατάξεις της περ. στ΄ της παρ. 2 του άρθρου 56 του ν.3966/2011 (ΦΕΚ118/24.05.2011 τ. Α΄) οι οποίες προστίθενται στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 3699/2008 (ΦΕΚ 199/02.10.2008 τ. Α΄) ορίζεται ότι: «Σε περίπτωση εξάντλησης των πινάκων (αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής και Εκπ/σης) και εφόσον εξακολουθούν να υπάρχουν κενές θέσεις, αυτές καλύπτονται από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Σε περίπτωση που εξακολουθούν να υπάρχουν κενές θέσεις των κλάδων ΠΕ70 Δασκάλων και ΠΕ71 Δασκάλων ΕΑΕ προσλαμβάνονται αναπληρωτές από τους πίνακες υποψήφιων αναπληρωτών ΕΑΕ των κλάδων ΠΕ60 Νηπιαγωγών και ΠΕ61 Νηπιαγωγών ΕΑΕ, αντίστοιχα, οι οποίοι: α) τοποθετούνται στην προκαταρκτική τάξη και στις τάξεις Α΄ και Β΄ των ειδικών δημοτικών σχολείων και β) παρέχουν παράλληλη στήριξη − συνεκπαίδευση σε μαθητές με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των τάξεων Α΄ και Β΄ των λοιπών δημοτικών σχολείων. Η προϋπηρεσία των προσλαμβανομένων σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο προσμετράται στους κλάδους ΠΕ60 Νηπιαγωγών και ΠΕ61 Νηπιαγωγών ΕΑΕ, αντίστοιχα.» Εδώ το Υπουργείο δεν αναγνωρίζει την προϋπηρεσία στον κλάδο που προσφέρθηκε (στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση) αλλά π.χ. για τους νηπιαγωγούς, την αναγνωρίζει στον κλάδο τους, στον ΠΕ60. Αυτό αντιφάσκει με όλα τα παραπάνω. Όλες αυτές οι αντιφάσεις απορρέουν από το «καθεστώς εξαίρεσης» της ΕΑΕ κάτι που κάνει επιτακτική την ανάγκη για ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ στις προσλήψεις των αναπληρωτών σε Γενική και Ειδική Εκπαίδευση.

- Για τις μεταθέσεις-αποσπάσεις στην ΕΑΕ. Οι ΣΑΤΕΑ  θεωρούμε ότι οι εκπαιδευτικοί ζητούν μετάθεση-απόσπαση για λόγους οικογενειακούς, υγείας, κοινωνικούς κτλ. Αυτή τη στιγμή, τα κριτήρια που μοριοδοτούνται για τις μεταθέσεις-αποσπάσεις των εκπαιδευτικών στη Γενική Εκπαίδευση έχουν να κάνουν με τη συνολική υπηρεσία, τη συνυπηρέτηση, οικογενειακούς λόγους, συνθήκες διαβίωσης, εντοπιότητα. Είναι κοινωνικά κριτήρια για να εξυπηρετήσουν έναν κοινωνικό –και όχι  εκπαιδευτικό- σκοπό (μετάθεση-απόσπαση του εκπαιδευτικού). Τα ίδια κοινωνικά κριτήρια πιστεύουμε ότι πρέπει να ισχύουν για τους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ.

Η χρήση κατηγοριών ακαδημαϊκών προσόντων (που λαμβάνει χώρα σήμερα) για τις μεταθέσεις-αποσπάσεις έμμεσα δηλώνει ότι δεν είναι όλες οι θέσεις σε ΣΜΕΑΕ-ΚΕΔΔΥ ίσες: άλλες αξίζουν τον «διδάκτορα» εκπαιδευτικό, άλλες όχι. Με τη διάταξη που ισχύει σήμερα οι ΣΜΕΑΕ-ΚΕΔΔΥ στα ακριτικά νησιά και τις ορεινές ή απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μένουν τελικά χωρίς «διδάκτορες» εκπαιδευτικούς. Αυτό αποτελεί διάκριση και άνιση μεταχείριση εις βάρος των μαθητών μέσα στο ίδιο εκπαιδευτικό σύστημα και είναι απόρροια της αντίφασης να χρησιμοποιούνται εκπαιδευτικά κριτήρια/προσόντα για έναν κοινωνικό σκοπό (μετάθεση-απόσπαση του εκπαιδευτικού). Το πρόβλημα, που όσον αφορά τις μεταθέσεις-αποσπάσεις αιτιολογείται στη βάση της έλλειψης «ειδικών», θα είχε λυθεί πρακτικά αν προχωρούσαν οι διορισμοί των δασκάλων και νηπιαγωγών ΕΑΕ ΠΕ61-ΠΕ71 στις κενές οργανικές θέσεις ΕΑΕ (θέσεις που καλύπτουν εδώ και 11 χρόνια ως αναπληρωτές). Οι «ειδικοί» δηλαδή υπάρχουν αλλά δεν διορίζονται, και έτσι εμφανίζεται η αναγκαιότητα για «εκπαιδευτικά/ακαδημαϊκά» κριτήρια στις μεταθέσεις-αποσπάσεις στην ΕΑΕ.

 

 

Οι στρεβλώσεις της ανακοίνωσης της ΠΕΕΠ

 

-           Με βάση τις παραπάνω θέσεις μας για τη στελέχωση της ΕΑΕ, είναι ολοφάνερο ότι οι ΣΑΤΕΑ δε διεκδικούν την αποκλειστική κάλυψη των θέσεων ΕΑΕ με απόφοιτους των Πανεπιστημιακών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, ούτε αποκλείουν κανέναν, πόσο μάλλον τους ήδη διορισμένους στην εκπαίδευση εκπαιδευτικούς με διετή μετεκπαίδευση στην ΕΑΕ.

-          Οι ΣΑΤΕΑ, αν λειτουργούσαν διασπαστικά, δε θα προχωρούσαν σε καλέσματα όλων των φορέων της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για κοινή δράση απέναντι στα προβλήματα της ΕΑΕ. Οι φετινές εκδηλώσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, οι συναντήσεις με γονείς σε Ξάνθη, Εύβοια κ.α. το αίτημα προς τη ΔΟΕ για κινητοποιήσεις όλων των εκπαιδευτικών Ειδικής και Γενικής Αγωγής, σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, για συντονισμό με τους γονείς και με το ειδικό βοηθητικό και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό (μέσω της Ομοσπονδίας τους, της ΠΟΣΕΕΠΕΑ), όλα αυτά δείχνουν έμπρακτα ότι οι ΣΑΤΕΑ βαδίζουν σε άλλον δρόμο απ’ αυτόν της «διάσπασης», της «απομόνωσης», της «συντεχνίας», της προφύλαξης των δικαιωμάτων ενός μόνο επαγγελματικού κλάδου κτλ.

-          Η πρακτική των ΣΑΤΕΑ εδώ και 11 χρόνια μπορεί να γίνει αντικείμενο κριτικής από  οποιονδήποτε. Οι ΣΑΤΕΑ μέσα σ’ αυτά τα χρόνια προώθησαν δράσεις όπως:

α) παρεμβάσεις στα συνέδρια της ΔΟΕ για να συζητηθούν τα προβλήματα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης από την Ομοσπονδία (μάλιστα τα αιτήματα των ΣΑΤΕΑ υιοθετήθηκαν από την 80η  Γενική Συνέλευση του Κλάδου στο συνέδριο της Ομοσπονδίας το 2011. Δείτε και σχετικό ψήφισμα που είναι δημοσιευμένο και στο Διδασκαλικό Βήμα, τεύχος 1158, Ιούλιος-Αύγουστος-Σεπτέμβριος 2011, σελ.2).

β) παρεμβάσεις στο Υπουργείο σε κρίσιμες χρονικές στιγμές π.χ. στις 13 Σεπτέμβρη του 2012 για τα τεράστια κενά στην ΕΑΕ με την έναρξη της σχολικής χρονιάς

γ) προώθηση και στήριξη 24ωρης απεργίας το 2009 (2/12/2009), 48ωρης απεργίας το 2010 (28-29 Απριλίου),  48ωρης απεργίας το 2011 (18-19 Μάη), στάσης εργασίας το 2012 (11/12/2012) για τα προβλήματα των αναπληρωτών και της ΕΑΕ γενικότερα όπως επίσης και στήριξη των γενικών πανεργατικών απεργιών που καλούνται από τις ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ

δ) παρεμβάσεις σε συνέδρια της Ειδικής Αγωγής απέναντι στην πολιτική που ακολουθούσε το Υπουργείο (Δεκέμβριος 2011).

ε) στήριξη κινητοποιήσεων που έγιναν είτε από την εκπαιδευτική κοινότητα (π.χ. πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 2/3/2013) ή από τους γονείς (π.χ. παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Παιδείας του Δικτύου Ειδικών Σχολείων στις 21/12/2012) ή από φορείς των ατόμων με αναπηρία (π.χ. κινητοποίηση της ΕΣΑΜΕΑ στις 27/11/2012) ή από το συνδικαλιστικό κίνημα γενικότερα (π.χ. πορείες στη ΔΕΘ).

στ) παρεμβάσεις σε κατά τόπους Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για παρατυπίες που εμφανίζονται στις τοποθετήσεις των αναπληρωτών, όπως έγινε πολύ πρόσφατα στην Πιερία κ.α.

 

Οι ΣΑΤΕΑ ποτέ δεν επαναπαύτηκαν μόνο στην αποστολή υπομνημάτων προς το Υπουργείο ή στην πίεση για να γίνουν επερωτήσεις από βουλευτές για τα προβλήματα της ΕΑΕ. Χρησιμοποίησαν ποικίλες μορφές πίεσης για ν’ αλλάξουν τα πράγματα, ανέδειξαν θέματα που ελάχιστοι ασχολήθηκαν μ’ αυτά, όπως ο ρόλος του ΕΣΠΑ στην ΕΑΕ. Μάλιστα τα έκαναν όλα αυτά βιώνοντας δύσκολες συνθήκες εργασίας και ζωής (βιοπορισμός για 9 μήνες ή λιγότερο, συνεχείς μετακομίσεις, ανασφάλεια για το μέλλον κ.α.).

 

-          Οι ΣΑΤΕΑ δεν βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε αντιπαράθεση με την ΔΟΕ (η οποία στηρίζει τα αιτήματα τους και μάλιστα ετοιμάζει κινητοποίηση για την ΕΑΕ τον Απρίλιο –μετά από αίτημα των ΣΑΤΕΑ), ούτε με τους συναδέλφους απόφοιτους των Διδασκαλείων (και αυτό φάνηκε και από τη συμμετοχή τους στις εκδηλώσεις που καλέστηκαν με πρωτοβουλία των ΣΑΤΕΑ π.χ. στις 24/2 στη Θεσσαλονίκη). Δεν κρύβουν φυσικά ότι κατά καιρούς έχουν βρεθεί σε αντιπαράθεση με την Ομοσπονδία. Ή ότι βρίσκονται σε αντιπαράθεση με πλευρές της πολιτικής που έχει ακολουθηθεί μέχρι σήμερα στην ΕΑΕ από το Υπουργείο Παιδείας. Το σημαντικό είναι ότι οι ΣΑΤΕΑ δεν φοβήθηκαν να έρθουν σ’ αντιπαράθεση με κάποιον φορέα όταν εκτιμούν ότι διακυβεύονται  κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την ΕΑΕ.

 

-          Το Δ.Σ. της ΠΕΕΠ δεν αποσαφηνίζει ποια είναι τα «υψηλά ποιοτικά κριτήρια» με τα οποία αποδέχεται τα μεταπτυχιακά (με βάση τα οποία εγγράφει μέλη στους κόλπους της). Η ίδια η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής δηλώνει αδυναμία να αποφανθεί για τη συνάφεια με την ΕΑΕ των μεταπτυχιακών τίτλων που κατατίθενται σ’ αυτήν. Διότι δεν υπάρχει επιστημονική επιτροπή υπό την εποπτεία του ΙΕΠ για να πραγματοποιήσει αυτό το έργο. Oι ΣΑΤΕΑ έχουν ήδη αναπτύξει προβληματισμούς για το τι επιχειρείται να γίνει με τα μεταπτυχιακά στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και για το ζήτημα των ποιοτικών κριτηρίων (δείτε τη σχετική ανακοίνωση «Τα μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής θα διαλύσουν την Ειδική Αγωγή» στο www.satea.gr )

-          Το Δ.Σ. της ΠΕΕΠ αμφισβητεί την ανάγκη ύπαρξης των Πανεπιστημιακών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, διότι είναι ένας θεσμός που δε συμβαδίζει με τις διεθνείς τάσεις στην ΕΑΕ. Αυτή η θέση αμφισβητεί τους ίδιους τους 1400 αποφοίτους των Πανεπιστημιακών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής (τους οποίους όμως η ίδια η ΠΕΕΠ εγγράφει στους κόλπους της) αλλά έρχεται και σε αντίφαση με την ίδια την πρακτική μελών του Δ.Σ. της ΠΕΕΠ, π.χ. του προέδρου της ΠΕΕΠ ο οποίος έκανε διδακτορικό στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής! Τέλος, φαίνεται παράδοξο η «διεθνής τάση» να μην ενισχύει τις προπτυχιακές σπουδές στην ΕΑΕ αλλά απόφοιτοι-συνάδελφοι μας να εργάζονται ήδη σε Γερμανία, Αγγλία, Νορβηγία, Καναδά κ.α. με υψηλούς μισθούς, πλήρη εργασιακά δικαιώματα, πλήρη αναγνώριση ως εκπαιδευτικοί ΕΑΕ.

-          Καλούμε την ΠΕΕΠ ν’ αναγνωρίσει αυτές τις αντιφάσεις που αναδεικνύουμε στο παρόν κείμενο, να ξεκαθαρίσει τις θέσεις της για τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών της χώρας στην ΕΑΕ (χρειάζονται τελικά ή όχι), για τα μεταπτυχιακά ΕΑΕ και τα ποιοτικά κριτήρια που επικαλείται, να μας πει εν τέλει τι προτείνει για την κατάταξη στους πίνακες αναπληρωτών, για τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις, όπως κάνουμε εμείς σ’ αυτό το κείμενο. Μόνο έτσι θα υπάρξει ένας γόνιμος δημόσιος διάλογος, μακριά από ανακοινώσεις που δημιουργούν στρεβλές εντυπώσεις στα όρια της συκοφαντίας.

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

 www.satea.gr

 

Ακολουθεί η ανακοίνωση της ΠΕΕΠ που κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο.

Η ΠΕΕΠ στη συνεδρίαση της περασμένης Παρασκευής αποφάσισε τη συγκρότηση ομάδας εργασίας για τη διαμόρφωση των θέσεων της Π.Ε.Ε.Π. ενόψει του επικείμενου νομοσχεδίου για την Ε.Α.Ε., όπως έγινε και την περίοδο 2006-2008 ενόψει του Ν. 3699/2008. Στην ομάδα θα συμμετέχουν μέλη του Δ.Σ. της Π.Ε.Ε.Π., σχολικοί σύμβουλοι ειδικής και γενικής αγωγής, και όποιος άλλος επιθυμεί να δουλέψει και να συμβάλλει με ιδέες και προτάσεις.
Το Δ.Σ. της Π.Ε.Ε.Π. συζήτησε επίσης την αρνητική εξέλιξη με τις διασπαστικές κινήσεις των ΣΑΤΕΑ που ζητούν αποκλειστική κάλυψη των θέσεων ειδικής αγωγής με αποφοίτους των τμημάτων ειδικής αγωγής και αποκλεισμό των υπολοίπων εκπαιδευτικών με μεταπτυχιακές σπουδές ή διετή μετεκπαίδευση στην Ε.Α.Ε. (Μέλη της Π.Ε.Ε.Π. είναι οι εκπαιδευτικοί με προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές σπουδές ή διετή μετεκπαίδευση στην Ε.Α.Ε.). Οι διασπαστικές αυτές κινήσεις έρχονται δυστυχώς σε μια κρίσιμη στιγμή για την ειδική αγωγή. Το άγχος των αποφοίτων των δύο τμημάτων για την επαγγελματική τους αποκατάσταση είναι κατανοητό, αλλά η πρακτική που ακολουθούν τα τελευταία 11 χρόνια δε βοήθησε ούτε στην επίτευξη των δικών τους επαγγελματικών τους στόχων. Η ΠΕΕΠ ενέταξε στους κόλπους τους αποφοίτους των δύο τμημάτων από την πρώτη στιγμή και υποστήριξε το διορισμό τους σε θέσεις Ε.Α.Ε. (Η πρώτη ενέργεια του νέου Δ.Σ. της ΠΕΕΠ ήταν η συνάντηση με τους αποφοίτους των δύο τμημάτων τον περασμένο Ιούνιο, με στόχο την ενότητα όλων των ειδικών παιδαγωγών, ενώ πολλές θέσεις μας όπως για την κατάταξη σους πίνακες των αναπληρωτών και τις αποσπάσεις είναι πιο προωθημένες/(θετικές γι’ αυτούς) από τις δικές τους). Οι ίδιοι όμως, ιδιαίτερα οι απόφοιτοι του Βόλου, κατάφερναν να έρχονται σε αντιπαράθεση με όλους (υπουργείο, ΔΟΕ, αποφοίτους διδασκαλείων, κ.α.). Αυτό βλάπτει του ίδιους, αλλά και την ειδική αγωγή, καθώς πλέον αποτελούν ένα σημαντικό και ζωτικό κομμάτι της.
Τελευταία έδειχναν στοιχεία ωριμότητας στις κινήσεις τους, αλλά και πάλι επανήλθαν σε συντεχνιακές και διασπαστικές λογικές, με αφορμή αυτή τη φορά ένα υπαρκτό πρόβλημα που εκδηλώνεται με την έκρηξη των μεταπτυχιακών σπουδών στην Ε.Α.Ε. σε γειτονικές χώρες, αμφίβολης ποιότητας. Είναι ανάγκη να αλλάξει η κατάταξη στους πίνακες της Ε.Α.Ε., αλλά και να διασφαλιστούν υψηλά ποιοτικά κριτήρια για την αποδοχή των μεταπτυχιακών Ε.Α. Με αφορμή την αρνητική αυτή εξέλιξη όμως επανέρχονται στη θέση τους για αποκλεισμό των υπολοίπων τη στιγμή μάλιστα που σε διεθνές επίπεδο οι βασικές σπουδές στην Ε.Α.Ε. θεωρούνται σήμερα μειονέκτημα, γιατί συμβάλλουν στο διαχωρισμό των μαθητών με αναπηρίες. Αντίθετα οι βασικές σπουδές στα παιδαγωγικά και η εξειδίκευση στη συνέχεια στην Ε.Α.Ε. θεωρείται πλεονέκτημα . Γι’ αυτό πολλές χώρες δεν παρέχουν σπουδές στην Ε.Α. σε προπτυχιακό επίπεδο ή και κλείνουν σχολές που προϋπήρχαν. Στη χώρα μας η Πολιτεία αποφάσισε πριν 16 περίπου να μη λειτουργήσει τελικά το τμήμα Ε.Α. που είχε ιδρυθεί στο Βόλο, γιατί κάτι τέτοιο ήταν αντίθετο με τις διεθνείς τάσεις. Τελικά λειτούργησε μετά από πιέσεις τοπικών και εκκλησιαστικών παραγόντων. Το τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής δεν ιδρύθηκε καν ως σχολή παραγωγής εκπαιδευτικών, ούτε περιλαμβάνεται σ’ αυτές ακόμα και σήμερα (σχέδιο Αθηνά)! Παρόλα αυτά από εκπροσώπους των τμημάτων αυτών διατυπώνονται θέσεις που δημιουργούν έναν πολύ αρνητικό κλίμα. Στην πρώτη συνάντηση που έγινε στη Θεσ/κη (27/1) ήμασταν τουλάχιστον 6-7 εκπρόσωποι από την ΠΕΕΠ, ενώ υπήρχαν και εκπρόσωποι του ΠΕΣΕΑ και του δικτύου INCLUDE. Στη δεύτερη συνάντηση (25/2) από εκπροσώπους φορέων εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. παραβρέθηκα μόνο εγώ, ως μια ύστατη προσπάθεια για κοινή πορεία. Οι θέσεις που υποστηρίχτηκαν όμως εκεί από εκπροσώπους αποφοίτων του Βόλου ήταν ακραίες. Απόψεις του τύπου δε μας ενδιαφέρει τι γίνεται αλλού και ποιες είναι οι κυρίαρχες τάσεις διεθνώς, γιατί «εδώ είναι Ελλάδα»! κι αυτό που έχει σημασία είναι μόνο η επαγγελματική μας κατοχύρωση, η «κατοχύρωση του βασικού πτυχίου», δεν είναι απόψεις που μπορούν να έχουν θέση σε μια σοβαρή συζήτηση κι ούτε προωθούν την ανάπτυξη της ειδικής αγωγής. Η ΠΕΕΠ θα μελετήσει σοβαρά και το θέμα της στελέχωσης των ΣΜΕΑΕ με βάση τα σημερινά δεδομένα και θα προσπαθήσει να αντιμετωπίσει, αποφεύγοντας τις στείρες αντιπαραθέσεις, τα προβλήματα που προκαλεί η στάση εκπροσώπων των αποφοίτων του Π.Τ.Ε.Α., η οποία καταστρέφει το κλίμα ενότητας και συνεργασίας που κι εσείς με πολύ προσπάθεια προσπαθείτε να προωθήσετε.

Δυστυχώς το μεγάλο πρόβλημα στο χώρο της ειδικής αγωγής, κι αυτό το είδαμε κατά τη συζήτηση και ψήφιση των δύο προηγούμενων νόμων, ήταν η σύγκρουση και επικράτηση ιδιοτελών συμφερόντων. Οι γονείς είναι αυτοί που έχουν το μεγαλύτερο και το πιο ειλικρινές ενδιαφέρον για την πρόοδο στο χώρο της ειδικής αγωγής και μπορούν να συμβάλλουν σ’ αυτό με την υπεύθυνη στάση τους. Αυτό που προέχει είναι το συμφέρον των παιδιών κι όχι το συμφέρον επιμέρους επαγγελματικών ομάδων.

Λυπάμαι για τη μεγάλη παρένθεση, αλλά οι δύο συναντήσεις της Θεσσαλονίκης προκάλεσαν έντονο προβληματισμό κι απογοήτευση.

Εύχομαι καλή επιτυχία στη συνάντησή σας. Πιστεύω ότι μέσα στον Απρίλιο ή το πολύ το Μάιο θα έχουμε την ευκαιρία να τα πούμε από κοντά.

Π.Ε.Ε.Π.

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.