Σχετικά με τη συνάντηση
με μέλη του Δ.Σ. της ΠΕΕΠ στις 8/6/2012 στη Θεσσαλονίκη
Tην Παρασκευή, 8/6/2012, μέλη του Σύλλογου μας και του Συλλόγου αποφοίτων του τμήματος ΕΚΠ συναντήθηκαν στη Θεσσαλονίκη με μέλη του Δ.Σ. της ΠΕΕΠ (Πανελλήνια Ένωση Ειδικών Παιδαγωγών).
Ο Πρόεδρος της ΠΕΕΠ μας ανέφερε (και το κατέθεσε και δημόσια σε ενημερωτική ανακοίνωση που κυκλοφόρησε στο facebook) ότι ευθύνη για το μη-διορισμό μας έχουμε και εμείς, ότι κάναμε «λάθη», ενώ αν ήμασταν στην ΠΕΕΠ θα τα καταφέρναμε. Γι’ αυτό το λόγο μας κάλεσε να εγγραφούμε μαζικά στην ΠΕΕΠ.
Η συγκεκριμένη άποψη είναι αρκετά απαξιωτική για συναδέλφους που παλεύουν τόσα χρόνια. Τα μέλη του Δ.Σ. της ΠΕΕΠ βρίσκονται σε μια τελείως διαφορετική οικονομική και κοινωνική κατάσταση από τους χρόνιους αναπληρωτές και ίσως γι’ αυτό μας κάνουν κριτική: είναι (και έτσι πρέπει) διορισμένοι στα δημόσια σχολεία εδώ και χρόνια, είναι οι περισσότεροι στελέχη (Διευθυντές, Επιμορφωτές, Σύμβουλοι κτλ.) και όχι απλά μέλη της δημόσιας εκπαίδευσης, είναι άνθρωποι που βρίσκονται στο σπίτι τους, με την οικογένεια τους.
Εμείς είμαστε μια νέα γενιά εκπαιδευτικών που έχει πάρα πολλούς «σκοπέλους» ν’ αντιμετωπίσει: κάθε χρόνο γυρίζουμε από σχολείο σε σχολείο, από την Κεφαλονιά ως τη Χίο, μακριά από τις οικογένειες μας. Πρέπει να παρεμβαίνουμε συνέχεια για να υποστηρίξουμε αυτονόητα εργασιακά δικαιώματα. Αγχωνόμαστε για ζητήματα όπως η νέα μείωση του επιδόματος ανεργίας. Οι διαφορές λοιπόν που βιώνουμε σε σχέση με τα μέλη του Δ.Σ. της ΠΕΕΠ είναι ΥΛΙΚΕΣ-ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ-ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ.
Αυτές οι κοινωνικές διαφορές θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, και όχι να μας γίνεται δημόσια κριτική δημιουργώντας αρνητικές εντυπώσεις π.χ. ότι «δεν είμαστε αποτελεσματικοί». Όλοι θα πρέπει να είμαστε περισσότερο ευαίσθητοι, όταν μιλάμε για « λάθη». Στη συνάντηση που είχαμε με το Δ.Σ. της ΠΕΕΠ, δε μας αποσαφήνισαν ποια ήταν ακριβώς τα λάθη μας, ούτε το κάνει στο ενημερωτικό σημείωμα στο facebook ο Πρόεδρος της ΠΕΕΠ.
Εμείς εκτιμούμε ότι η ΠΕΕΠ δεν μας έχει στηρίξει ουσιαστικά μέχρι τώρα, παρόλο που έχουμε κάνει αισθητή τη δημόσια παρουσία και τα αιτήματα μας τα τελευταία χρόνια. Εξηγήσαμε στα μέλη της ΠΕΕΠ ότι ένας σύλλογος εκτός από επιστημονικός πρέπει να είναι και συνδικαλιστικός, όταν αναγκάζεται από τις περιστάσεις. Το συνδικαλιστικό ζήτημα είναι και πολιτικό ζήτημα και παιδαγωγικό. Ποιοτική και επιστημονική αναβάθμιση στην Ειδική Αγωγή δεν γίνεται π.χ. με «κινούμενους», προσωρινούς εκπαιδευτικούς.
Στο ενημερωτικό σημείωμα που κυκλοφόρησε στο facebook, ο Πρόεδρος της ΠΕΕΠ μας ζητά τη μαζική ένταξη μας στον «ενιαίο φορέα» των Ειδικών Παιδαγωγών (όπως η ίδια η ΠΕΕΠ «αυτοβαπτίζεται»). Εμείς δεν συμφωνήσαμε σ’ ένα τέτοιο κάλεσμα, αντίθετα θέσαμε στην ΠΕΕΠ συγκεκριμένα ζητήματα στα οποία πρέπει να συγκλίνουμε για να συνεργαστούμε ως Σύλλογος. Δεν είμαστε αντίθετοι στην ένωση δυνάμεων, σε καμία περίπτωση, αλλά δεν μπορούμε να επικαλεστούμε την «ενότητα» αφηρημένα. Θέσαμε μια ατζέντα δύσκολων ζητημάτων και γι’ αυτό η συζήτηση με τα μέλη του Δ.Σ. της ΠΕΕΠ κράτησε 4 ώρες.
Θ’ αναφερθούμε σε τρία απ’ αυτά τα ζητήματα, που έχουν μεγάλη σημασία για εμάς. Για να ενημερωθούν όλοι οι συνάδελφοι μας, να γνωρίζουν, να πάρουν θέση μπροστά.
Ζήτημα 1ο:
Η «κατασκευή» Ειδικών Παιδαγωγών μέσω των μεταπτυχιακών προγραμμάτων
Η ΠΕΕΠ αναγνωρίζει ως τακτικά μέλη και συνακόλουθα ως Ειδικούς Παιδαγωγούς τους εκπαιδευτικούς κατόχους μεταπτυχιακού τίτλου στην Ειδική Αγωγή. Αυτή η θέση μας προβληματίζει. Δεν μπορούμε με μεταπτυχιακό στην Ψυχολογία να γίνουμε Ψυχολόγοι, με μεταπτυχιακό στα Μαθηματικά να γίνουμε Μαθηματικοί, με μεταπτυχιακό στην Προσχολική Αγωγή να γίνουμε νηπιαγωγοί (και ας είμαστε δάσκαλοι) κτλ. Απαιτείται βασικός τίτλος σπουδών. Ακόμη, τα μεταπτυχιακά είναι προγράμματα που αντιβαίνουν την ισότητα των ευκαιριών στην απόκτηση επαγγελματικών δικαιωμάτων, γιατί συνήθως απαιτούν υψηλό αντίτιμο/χρήματα. Είναι προγράμματα που το αντικείμενό τους μπορεί να μην έχει καμία σχέση με τη Διδακτική στην Ειδική Αγωγή, που μπορεί να μην έχουν Πρακτική Άσκηση (π.χ. μεταπτυχιακό στη «Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή»). Είναι προγράμματα και τίτλοι που παράγονται «φασόν» στη Βουλγαρία και την Ιταλία, χωρίς καμία σοβαρή προδιαγραφή, που τα παρακολουθούν εκπαιδευτικοί με....1 επίσκεψη το μήνα (και σύντομα θα μας «κατακλύσουν» τέτοιοι «ειδικοί παιδαγωγοί»). Όλα αυτά τα αναφέραμε στο Δ.Σ. της ΠΕΕΠ. Της είπαμε την ξεκάθαρη συλλογική μας θέση για τα μεταπτυχιακά-διδακτορικά-σεμινάρια ωρών και τους πίνακες αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής: καθαροί πίνακες με βάση τον κλάδο και την προϋπηρεσία, ΝΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΣΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΟΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΚΛΑΔΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ. Θυμίζουμε ότι στους πίνακες μας, το Υπουργείο όχι μόνο αναγνωρίζει τα μεταπτυχιακά, αλλά τα τοποθετεί και πάνω από την (πολύχρονη ή μη) προϋπηρεσία, πάνω από το βασικό τίτλο σπουδών στο αντικείμενο. Πουθενά αλλού δε γίνεται αυτό. Η αναγνώριση των μεταπτυχιακών (και τώρα μέσω Βουλγαρίας και Ιταλίας), όχι μόνο κάνει «κουρελόχαρτο» την τετραετή φοίτηση στα πανεπιστημιακά τμήματα Ειδικής Αγωγής της χώρας μας, αλλά το κυριότερο, υποβαθμίζει τον ορισμό και την ποιότητα της Ειδικής Αγωγής και πλήττει το δημόσιο συμφέρον, το συμφέρον των γονιών και των μαθητών μας.
Ζήτημα 2ο: η «κατασκευή» Ειδικών Παιδαγωγών μέσα από το ΕΣΠΑ Παράλληλης Στήριξης
Πέρα από τα μεταπτυχιακά, θίξαμε το ζήτημα ότι τώρα φτιάχνονται «fast-food Ειδικοί Παιδαγωγοί» μέσω της (μη) επιμόρφωσης του ΕΣΠΑ Παράλληλης Στήριξης και της (αποκλειστικής) εισόδου αυτών των εκπαιδευτικών (μετά από 10 μήνες στην Ειδική Αγωγή) στον πίνακα αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής (και όχι στους πίνακες των κλάδων τους)! Η ΠΕΕΠ είπε ότι δεν τους αναγνωρίζει ως Ειδικούς Παιδαγωγούς αλλά μένει να δούμε πρακτικά τι θα κάνει γι’ αυτό. Εμείς έχουμε προχωρήσει σε δημόσιες καταγγελίες και νομικές κινήσεις.
Ζήτημα 3ο: η ΠΕΕΠ ζητά την «αποκλειστικότητα» για τα μέλη της, όσον αφορά την παροχή Ειδικής Διαπαιδαγώγησης μέσω του ΕΟΠΥΥ.
Σ’ έγγραφό της (αρ.πρωτ.111, 3/2/2012) η ΠΕΕΠ ζητά από τον ΕΟΠΥΥ «το αποκλειστικό δικαίωμα» στα τακτικά της μέλη να εκτελούν τις παροχές ειδικής αγωγής στον Ιδιωτικό Τομέα. Δηλώσαμε ξεκάθαρα ότι αυτό το «αποκλειστικό» μας ενοχλεί. Παραβλέψαν την ύπαρξη και τα δικαιώματα τριών ακόμη επιστημονικών συλλόγων στην Ειδική Αγωγή: του ΠΕΣΕΑ (Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής- http://www.pesea.gr) που εμπλέκει κυρίως τους παλιούς (με μετεκπαίδευση) διορισμένους δασκάλους ειδικής αγωγής (που όμως έχουν γνώμη για τον ΕΟΠΥΥ και τον Ιδιωτικό Τομέα) και των δύο συλλόγων Ειδικών Παιδαγωγών που έχουν βασικό τίτλο σπουδών στην Ειδική Αγωγή (http://www.satea.gr ).
Συνάδελφοι, αυτά είναι τα βασικά θέματα που συζητήσαμε με το Δ.Σ. της ΠΕΕΠ. Θεωρήσαμε αναγκαίο να γράψουμε την παρούσα ανακοίνωση για να μη δημιουργούνται λάθος εντυπώσεις αλλά και για να ενημερωθούν όλοι και όλες για αυτά τα σοβαρά ζητήματα (μεταπτυχιακά, ΕΣΠΑ, Ιδιωτικός Τομέας/ΕΟΠΥΥ). Δεν λέμε ότι έχουμε το άλαθητο των απόψεων, σε καμία περίπτωση. Κρίνουμε όμως πως χρειάζονται πολλές συζητήσεις για να καταλήξουμε σ’ ένα κοινό πλαίσιο με την ΠΕΕΠ, για ν’ αποσαφηνίσουμε ποιος πρέπει να θεωρείται ή όχι Ειδικός Παιδαγωγός στην Ελλάδα, ποιος πρέπει να έχει ή να μην έχει επαγγελματικά δικαιώματα στην Ειδική Αγωγή, ποιος θα είναι ο ένας (αν θα υπάρχει ένας) «ενιαίος φορέας» των Ειδικών Παιδαγωγών.
Με σεβασμό,
τα μέλη του ΣΑΠΤΕΑ που βρέθηκαν στη συνάντηση της Θεσσαλονίκης:
Ιωακειμίδου Μαριάννα
Ιωάννου Κωνσταντίνος
Τσιφτζή Φωτεινή
Χατζούλης Νίκος