Οξυμένα τα προβλήματα στελέχωσης και λειτουργίας στην Ειδική Αγωγή – Απαιτούνται άμεσες λύσεις

Ο Σύλλογος Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής εκφράζει την έντονη ανησυχία του για τη συνεχιζόμενη υποστελέχωση και τις ελλείψεις που παρατηρούνται στην υλοποίηση των δομών Ειδικής Αγωγής στα δημόσια σχολεία της χώρας.
Η πρόσφατη εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας, σε συνδυασμό με προηγούμενες ρυθμίσεις, φέρνει στο φως μια σειρά από πρακτικές και διοικητικές αποφάσεις που στην ουσία επιχειρούν να «μοιράσουν» ανεπαρκώς διαθέσιμους πόρους, χωρίς να αντιμετωπίζουν ουσιαστικά τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Βασικά προβλήματα που επισημαίνουμε:
Υποστελέχωση Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ) και Παράλληλης Στήριξης (ΠΣ), ακόμη και μετά τη Β’ φάση προσλήψεων. Πολλά τμήματα παραμένουν ακάλυπτα, με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να καλούνται να υποστηρίξουν πολλαπλά παιδιά «κατά περίπτωση», με κίνδυνο να μειώνεται η ποιότητα της υποστήριξης.
Ευέλικτες αναθέσεις ρόλων σε εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής, που καλούνται να καλύψουν και Τμήματα Ένταξης και Παράλληλη Στήριξη, αναλόγως των διαθέσιμων πόρων και χωρίς σταθερό πλαίσιο λειτουργίας.
Ασάφεια στον ρόλο του εκπαιδευτικού της Ειδικής Αγωγής όταν βρίσκεται σε τάξη χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτικού γενικής παιδείας, με αποτέλεσμα να αναλαμβάνει καθήκοντα φύλαξης αντί για εκπαιδευτική υποστήριξη.
Ελλείψεις στην υποστήριξη του Ολοήμερου Προγράμματος, παρά τις εξαγγελίες για ενίσχυσή του. Πολλά ολοήμερα τμήματα παραμένουν μη λειτουργικά, ενώ δεν υπάρχουν κατάλληλες υποδομές και το αναγκαίο προσωπικό για να εξασφαλιστεί η ποιότητα της υποστήριξης.
Απαιτήσεις σύνταξης και υλοποίησης Εξατομικευμένων Προγραμμάτων Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) από όλους τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η επαρκής επιμόρφωση ή υποστήριξη τους για το έργο αυτό.
Ανεπαρκής θεσμική κατοχύρωση της συνεργασίας με τις ΕΔΥ και καθυστερήσεις σε διαδικασίες που σχετίζονται με την ένταξη ή την υποστήριξη μαθητών.
Ζητάμε:
Άμεση και πλήρη στελέχωση όλων των δομών Ειδικής Αγωγής, με εξειδικευμένο και επαρκές προσωπικό.
Θεσμική κατοχύρωση και σαφής οριοθέτηση του ρόλου του εκπαιδευτικού Ειδικής Αγωγής, για να μην αποδυναμώνεται το παιδαγωγικό του έργο.
Λειτουργία του ολοήμερου με ουσιαστικούς όρους ποιότητας, κατάλληλες υποδομές και επαρκή προσλήψεις.
Ενίσχυση της συνεργασίας με τις ΕΔΥ, με σταθερό θεσμικό και οργανωτικό πλαίσιο.
Η Ειδική Αγωγή δεν μπορεί να λειτουργεί με όρους «ευελιξίας» όταν πρόκειται για τα θεμελιώδη δικαιώματα των μαθητών. Η εκπαιδευτική υποστήριξη των παιδιών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι ζήτημα ουσίας, ισότητας και παιδαγωγικής ευθύνης.

Οφείλουμε όλοι να διασφαλίσουμε ότι η εκπαίδευση
θα είναι πράγματι προσβάσιμη και ποιοτική για όλους.

Με εκτίμηση,
το ΔΣ του ΣΑΤΕΑ

Τα σχόλια είναι κλειστά.