Τρίμηνες συμβάσεις αναπληρωτών και κάλυψη κενών

Η προηγούμενη σχολική χρονιά ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά για την εκπαίδευση, καθώς λόγω της εξάπλωσης του κορωνοϊού θεσπίστηκε και λειτούργησε γενικευμένα η λεγόμενη τηλεκπαίδευση για την προστασία των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Παράλληλα, ορθώς θεσμοθετήθηκε και ειδική άδεια για τους εκπαιδευτικούς που είτε οι ίδιοι είτε οι οικείοι τους εντάσσονταν σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και θεωρούνταν επικίνδυνο για την υγεία τους να εργαστούν στη σχολική τάξη.

Στο παρόν κείμενο επιθυμούμε να θίξουμε την ευκαιρία-απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) να δημιουργήσει μία νέα ομάδα εκπαιδευτικών που θα εργάζεται με την πλέον ελαστική σχέση εργασίας συγκριτικά με το υπάρχον καθεστώς των αναπληρωτών. Η ομάδα αυτή αποτελείται από εκπαιδευτικούς που έχουν προσληφθεί ή θα προσληφθούν με συμβάσεις τρίμηνης κατ΄ ελάχιστης διάρκειας. H μειωμένη διάρκεια της σύμβασης αποσκοπεί στην κάλυψη των κενών που οφείλονται στις άδειες ευπαθών ομάδων οι οποίες θεσμοθετήθηκαν κατά τη διάρκεια κι εξαιτίας της πανδημίας. Η διάρκεια της κάθε σύμβασης οριζόταν από τον Προϊστάμενο της εκάστοτε Διεύθυνσης Εκπαίδευσης καθώς ο ίδιος αποφάσιζε πότε και ποιες συμβάσεις θα λυθούν ή εάν θα ανανεωθούν και μετά το πέρας των τριών μηνών. Πολλοί συνάδελφοι, όντας χρόνια άνεργοι, εργάστηκαν με τον τρόπο αυτό παρά το γεγονόςότι υπήρχαν και υπάρχουν πάγια κενά τα οποία θα μπορούσαν να καλυφθούν με κανονικές συμβάσεις εργασίας αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Παρόλο ότι οι υπεύθυνοι οφείλουν να προλαβαίνουν καταστάσεις, η κατάσταση στην εκπαίδευση κατά το τρέχον σχολικό έτος αναδεικνύει ότι συμβαίνει το αντίθετο, αφού αντί να εξομαλυνθεί η κατάσταση φαντάζει δυσκολότερη. Αρχικά, ο θεσμός της ειδικής άδειας ευπαθούς ομάδας έπαψε να υφίσταται στον εκπαιδευτικό κλάδο, συνεπώς οι εκπαιδευτικοί που τη δικαιούνταν κατά το περσινό σχολικό έτος, φέτος δεν έχουν δικαίωμα χρήσης της, αν και η πανδημία συνεχίζει να υπάρχει.

Πέραν όμως της ασφάλειας εκπαιδευτικών και μαθητών ήρθαν και οι νέες τρίμηνες προσλήψεις, με τις οποίες καταστρατηγούνται εκ νέου και ελαστικοποιούνται τα δικαιώματα της εργασίας, καθώς και η σειρά κατάταξης στους πίνακες των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Αναρωτιόμαστε, γιατί επιλέχθηκαν οι προσλήψεις με τρίμηνες συμβάσεις εργασίας αφού δεν δόθηκαν και δεν φαίνεται ότι θα δοθούν οι άδειες των ευπαθών ομάδων. Επίσης, έχουν καταγγελθεί στο σύλλογο μας περιπτώσεις στις οποίες οι «τριμηνίτες» εκπαιδευτικοί καλύπτουν κενά τα οποία υπήρχαν από την αρχή της σχολικής χρονιάς και όχι λόγω του Covid-19. Η διατήρηση ακάλυπτων κενών ως τα μέσα της χρονιάς είναι μία άκρως αντιπαιδαγωγική τακτική, όπως και η κάλυψη τους με εκπαιδευτικούς μειωμένης σύμβασης.

Παρά το γεγονός ότι η υπουργός σε πρόσφατη τηλεοπτική της συνέντευξη χαρακτήρισε «παθογένεια» τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος με αναπληρωτές, αντί να βελτιώσει την κατάσταση, με τις ενέργειες αυτές, εντείνει τις ανισότητες. Δυστυχώς, δεν προκαλεί εντύπωση αυτή η τακτική του ΥΠΑΙΘ, καθώς φαίνεται πως αυτή η σχέση εργασίας πηγαίνει προς παγίωση και το μέλλον όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας παραμένει μετέωρο.  Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω καλούμε το ΥΠΑΙΘ να προβεί στις παρακάτω ενέργειες:

  • Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί για την κάλυψη των κενών.
  • Να καταργηθούν οι τρίμηνες συμβάσεις. Οι συνάδελφοι να προσλαμβάνονται με τα ίδια κριτήρια όπως οι υπόλοιποι αναπληρωτές, ώστε να μη δημιουργούνται εργαζόμενοι όλο και περισσότερων ταχυτήτων.
  • Να γίνεται κάλυψη των κενών με “κανονικές” και ολοκληρωμένες φάσεις αναπληρωτών. Τα πάγια κενά πρέπει να καλύπτονται πριν την έναρξη της κάθε σχολικής χρονιάς και οι αναπληρωτές να καλύπτουν τις έκτακτες ανάγκες που προκύπτουν.
  • Να δίνονται όλα τα κενά προς επιλογή στους αναπληρωτές που προσλαμβάνονται και να μην αποκρύβονται.
  • Να τοποθετηθεί το ΥΠΑΙΘ σχετικά με την κάλυψη κενών που υπήρχαν από την αρχή της σχολικής χρονιάς με αναπληρωτές τρίμηνων συμβάσεων.
Με εκτίμηση,
Το Δ.Σ. του ΣΑΤΕΑ

Τα σχόλια είναι κλειστά.