ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΑΤΕΑ 5-4-2017

Στα κάγκελα…

Με ανεπανάληπτη αποφασιστικότητα δεκάδες αναπληρωτές ειδικής αγωγής διανυκτέρευσαν έξω από το υπουργείο παιδείας υπό βροχή. Μαζί με άλλους συναδέλφους, μόνιμους, αναπληρωτές, φοιτητές και εκπροσώπους σωματείων πήραν την απόφαση να μπουν στο υπουργείο, για να απαιτήσουν καταρχήν το αυτονόητο αίτημα, που έπρεπε να είχε ήδη ικανοποιηθεί από χτες, να συναντήσουν τον υπουργό παιδείας θέτοντας τα αιτήματά τους.
Αφού αναγκαστήκαμε να κάψουμε ακόμα και τα πτυχία μας στην αυλή του υπουργείου, τελικά έγινε η συνάντηση του υπουργού ενώπιον όλου του πλήθους των διαμαρτυρόμενων σε αμφιθέατρο του υπουργείου. Εκεί τοποθετήθηκαν εκπρόσωποι του ΣΑΤΕΑ, του Συντονιστικού Αναπληρωτών Αδιόριστων εκπαιδευτικών, της Πρωτοβουλίας Αναπληρωτών, μέλη του Δ.Σ. της ΔΟΕ, ο αιρετός του ΚΥΣΠΕ κ. Φασφαλής, φοιτητές των δύο πανεπιστημιακών τμημάτων ειδικής αγωγής και εκπρόσωπος της ΕΝΕΛΕΑ.
Απέναντι στα αιτήματά μας ο υπουργός μας απάντησε τα εξής:
-Το αίτημα για μαζικούς διορισμούς είναι δίκαιο, αλλά δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί. Επικαλέστηκε τους θεσμούς ως εμπόδιο. Στη συνέχεια ανέφερε πως εφόσον αυτοί δρομολογηθούν, θα πραγματοποιηθούν χωρίς γραφειοκρατία και δεν θα περιοριστούν στις δύο με τρεις χιλιάδες.
- Διαφωνεί πλήρως με την ύπαρξη ενός εκπαιδευτικού συστήματος που βασίζεται σε χιλιάδες αναπληρωτές με «μειωμένα» εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Μάλιστα ο ίδιος δήλωσε πως συνομιλεί με υπουργείο εργασίας και υπουργείο Οικονομικών για τη βελτίωση των συμβάσεων των αναπληρωτών.
-Αναγνωρίζει ως γενική αρχή πως το βασικό πτυχίο πρέπει να κατοχυρώνει επαγγελματικά δικαιώματα. Ανέφερε ότι το υπουργείο έχει ήδη ξεκινήσει διαδικασίες αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων για ΑΕΙ και ΤΕΙ έπειτα και από υποβολή δικών τους προτάσεων. Σημείωσε πως τα δύο πανεπιστημιακά τμήματα ειδικής αγωγής χαρακτηρίζονται από διεπιστημονικότητα. Σε αυτό το σημείο, όμως, αξίζει να αναφερθεί πως ούτως ή άλλως όλα τα παιδαγωγικά τμήματα χαρακτηρίζονται από διεπιστημονικότητα (προπτυχιακά μαθήματα γλωσσολογίας, λογοτεχνίας, φυσικής, μαθηματικών) και αυτό είναι απαραίτητο για την εκπαίδευση μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
-Ο ίδιος δεν δέχτηκε την αλλαγή της τροπολογίας του Αυγούστου (άρθρο 48, νόμος 4415/2016). Συμπλήρωσε πως η τροπολογία που ψηφίστηκε στις 29/3 δεν ήταν αιφνιδιαστική. Επίσης, δεν ανέφερε τίποτα για την υπουργική απόφαση ,που πρόκειται να υπογραφεί, πέρα από το ότι θα συζητήσει σχετικά με αυτή με εκπροσώπους των παρευρισκόμενων συλλόγων, καθότι διατυπώθηκαν κάποια νέα και ενδιαφέροντα επιχειρήματα…
-Τέλος, ανέφερε πως η τοποθέτηση όλων των διευθυντών των υπηρεσιών του υπουργείου, συμπεριλαμβανομένου του διευθυντή ειδικής αγωγής κ. Κασσιανού, αποτελεί προσωπική επιλογή του υπουργού και πως όποιο αίτημα περί παραίτησης πρέπει να απευθυνθεί στον ίδιο.

Από την πλευρά μας έχουμε να δηλώσουμε τα εξής:
-Θεωρούμε γιγαντιαία αντίφαση να δηλώνει ο υπουργός παιδείας της χώρας ότι το αίτημα για μελλοντικούς διορισμούς είναι δίκαιο και πως η εκπαίδευση χωρίς μόνιμο προσωπικό δεν είναι εκπαίδευση, αλλά να μην δρομολογεί τους απαραίτητους μελλοντικούς διορισμούς. Γιατί τότε αποδέχεται προσωπικά να διαχειρίζεται ένα σύστημα που το χαρακτηρίζει ο ίδιος μη δίκαιο και μη βιώσιμο; Μαζικοί διορισμοί θα γίνουν γιατί δεν θα τους επιβάλει ο υπουργός παιδείας αλλά αυτοί που μπορούν: οι χιλιάδες αναπληρωτές που αγωνιούν για το αβέβαιο μέλλον τους. Οι αναπληρωτές έχουν ήδη αρχίσει να συντονίζονται με τους συλλόγους και τα σωματεία τους ξεπερνώντας τους τεχνητούς διαχωρισμούς που προάγει εντέχνως το υπουργείο και βρίσκοντας απήχηση και στο γονεϊκό κίνημα. Πάντως, με βάση τα παραπάνω ο υπουργός επιβεβαίωσε τον ασύλληπτο εμπαιγμό που βίωσε η εκπαιδευτική κοινότητα από του υπουργείο παιδείας με τη συζήτηση περί… 20.000 διορισμών.
Εκτίμησή μας είναι ότι ο υπουργός επικαλείται τη διεπιστημονικότητα προκειμένου να αμφισβητήσει τους βασικούς τίτλους σπουδών. Στα ελληνικά πανεπιστήμια όμως οι βασικοί τίτλοι σπουδών έχουν δομηθεί με ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών το οποίο οδηγεί σε συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης περιλαμβάνουν πρακτική άσκηση μόνο σε δημοτικά σχολεία γενικής εκπαίδευσης. Τα αντίστοιχα τμήματα προσχολικής αγωγής περιλαμβάνουν πρακτική άσκηση σε νηπιαγωγεία γενικής εκπαίδευσης. Τα δύο πανεπιστημιακά τμήματα ειδικής αγωγής περιλαμβάνουν πρακτική άσκηση σε δομές της ειδικής αγωγής που βρίσκονται στα ειδικά σχολεία ή στα γενικά σχολεία. Φαίνεται όμως ότι το υπουργείο θέλει να «πειραματιστεί» και να αμφισβητήσει τους βασικούς τίτλους σπουδών αρχίζοντας από τα τμήματα ειδικής αγωγής. Ανοίγει ο ασκός του Αιόλου για την αμφισβήτηση κάθε πτυχίου εκπαιδευτικού, καθώς προωθείται η φιλοσοφία ενός «αέναου προσοντολογίου» που τα μόνα που εξυπηρετεί είναι η διαρκής αμφισβήτηση της εκπαίδευσης του εκπαιδευτικού, το αδυσώπητο «κυνήγι προσόντων» και την ανάπτυξη τεχνητών διαιρέσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών. Πρώτο θύμα αυτής της αλλαγής φαίνεται να είναι οι φοιτητές και οι απόφοιτοι των δύο τμημάτων ειδικής αγωγής. Το υπουργείο θα το εξυπηρετούσε ένα ρευστό και ευέλικτο bachelor in education χωρίς συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα που θα συνοδεύεται από ένα πλήθος σεμιναρίων, επιμορφώσεων, μεταπτυχιακών τίτλων κτλ, δημιουργώντας τον εκπαιδευτικό πολυεργαλείο που κάνει τα πάντα παντού (εξοικονομώντας χρήματα για το κράτος).

Όσον αφορά, στις τροπολογίες και στην υπουργική απόφαση έχουμε να δηλώσουμε τα εξής:
-Η στελέχωση της ειδικής αγωγής πρέπει να γίνεται μόνο από εκπαιδευτικούς που έχουν σπουδές στην ειδική αγωγή (μετεκπαίδευση από διδασκαλεία, βασικό τίτλο σπουδών διδακτορικές ή μεταπτυχιακές σπουδές).
-Η τροπολογία του Αυγούστου(άρθρο 48,νόμος 4415/2006) τοποθετεί σε δομές ειδικής αγωγής εκπαιδευτικούς χωρίς τις ανάλογες σπουδές σε αυτή.
-Οι εκπαιδευτικοί με μετεκπαίδευση ή διδακτορικές – μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδική αγωγή πάντα μπορούσαν και μπορούν να εργάζονται σε δομές ειδικής αγωγής με μετάθεση –απόσπαση αφού διοριστούν στη γενική εκπαίδευση με τον βασικό τίτλο σπουδών, ανεξάρτητα από το αν οι οργανικές θέσεις ονομάζονται ΠΕ60/70 ή ΠΕ61/71. Για αυτό τον λόγο και εμείς ως σύλλογος δεν έχουμε πρόβλημα με την ονομασία των θέσεων. Αυτό το καθεστώς άλλωστε ίσχυε από το νόμο 3966/2011,όταν οι θέσεις ονομάστηκαν ΠΕ61 /71, μέχρι και την πρόσφατη τροπολογία του Αυγούστου. Όμως, η παραπάνω τροπολογία δίνει το δικαίωμα άμεσου διορισμού στην ειδική αγωγή χωρίς βασικό τίτλο σπουδών σε αντίθεση με ό, τι ισχύει σε όλη την υπόλοιπη εκπαίδευση. Επίσης, δίνει αυτό το δικαίωμα ακόμα και σε εκπαιδευτικό χωρίς καν σπουδές στην ειδική αγωγή.
-Σε όλη την εκπαίδευση οι πίνακες διοριστέων και αναπληρωτών συγκροτούνται βάσει του βασικού πτυχίου. Ακριβώς αυτό ανατρέπουν οι τροπολογίες του Αυγούστου και του Μαρτίου. Η προτεινόμενη υπουργική απόφαση απαξίωνε πλήρως τον βασικό τίτλο σπουδών, καθώς θα παρέχει μόρια σε αντίθεση με ότι συμβαίνει με τα βασικά πτυχία των συναδέλφων μας εκπαιδευτικών. Αποτελεί ασύλληπτο εμπαιγμό όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στην ειδική αγωγή ως αναπληρωτές επί δεκαπέντε συναπτά έτη αλλά για όλους τους εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, θέτει τους φοιτητές σε ασύλληπτη αβεβαιότητα για το επαγγελματικό τους μέλλον.

Ζητάμε:
-Να ισχύσει για τη στελέχωση των δομών ειδικής αγωγής ό, τι ισχύει και στη γενική εκπαίδευση για όλους τους εκπαιδευτικούς. Οι συνάδελφοι μας εκπαιδευτικοί με μετεκπαίδευση ή διδακτορικές-μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδική αγωγή μπορούν να εργαστούν στις δομές της με μετάθεση –απόσπαση. Οι συνάδελφοί μας αδιόριστοι εκπαιδευτικοί ΠΕ60.50-ΠΕ70.50 μπορούν και πρέπει να διοριστούν στην εκπαίδευση με βάση τον βασικό τίτλο σπουδών. Ταυτόχρονα, μπορούν να εργάζονται ως αναπληρωτές διότι οι ανάγκες στην ειδική αγωγή είναι τεράστιες, καθώς σήμερα αυτές καλύπτονται ακόμη και από εκπαιδευτικούς μόνιμους ή αναπληρωτές χωρίς καθόλου σπουδές στην ειδική αγωγή. Υπενθυμίζουμε ότι η προϋπηρεσίας των συγκεκριμένων συναδέλφων μπορεί να προσμετρείται και στους πίνακες γενικής εκπαίδευσης και στους πίνακες της ειδικής εκπαίδευσης.
-Να αλλάξει τώρα το άρθρο 48 του νόμου 4415/2016.
-Να αποσυρθεί η τροπολογία που ψηφίστηκε στις 29/3.
-Καμία έκδοση υπουργικής απόφασης η οποία μετατρέπει τον βασικό τίτλο σπουδών σε μόρια, όχι στην λογική της μοριοδότησης.
-Μόνιμους μαζικούς διορισμούς με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία.
-Πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα στους αναπληρωτές.

Τα σχόλια είναι κλειστά.