Δελτίο Τύπου 21-10-2016: «Ειδική Αγωγή: Προτεραιότητα στην… εξοικονόμηση εκπαιδευτικών»

Τις τελευταίες εβδομάδες έχει τεθεί σε εφαρμογή η τροπολογία της ΕΑΕ (άρθρο 48 παρ. 3 του Ν. 4415/2016) για τη στελέχωση των θέσεων σε ΣΜΕΑΕ, Τμήματα Ένταξης και Παράλληλη Στήριξη.

Οι Διευθυντές Εκπαίδευσης ανά την Ελλάδα προσκαλούν επίσημα τους μόνιμους εκπαιδευτικούς κλάδων ΠΕ70 και ΠΕ60 που πληρούν τις προϋποθέσεις του παραπάνω άρθρου και επιθυμούν να τοποθετηθούν προσωρινά για το διδακτικό έτος 2016-2017 σε ΣΜΕΑΕ, Τμήματα Ένταξης και Παράλληλη Στήριξη να υποβάλουν αίτηση για κάλυψη των λειτουργικών κενών.

Σύμφωνα μάλιστα με τη διευκρινιστική εγκύκλιο περί της εφαρμογής του  άρθρου 48: “Οι εκπαιδευτικοί που δεν συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο και στη σχολική μονάδα, που υπηρετούν, υπάρχουν εγκεκριμένα αιτήματα για Παράλληλη Στήριξη μαθητών, δύναται να συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο για την υποστήριξη αυτών, εφόσον δεν έχει συμπληρωθεί ο αριθμός διδακτικών ωρών υποστήριξης των μαθητών, όπως προτείνεται από το ΚΕΔΔΥ. Το σύνολο των εκπαιδευτικών που υποστηρίζουν κάθε μαθητή δεν μπορεί να υπερβαίνει συνολικά τους τέσσερις”.

Τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο  Παιδείας αξιοποιεί σχεδόν αποκλειστικά προγράμματα ΕΣΠΑ  για την πρόσληψη εκπαιδευτικών ΕΑΕ. Πλέον, μέσω της προαναφερθείσας εγκυκλίου δίνεται η δυνατότητα  και σε εκπαιδευτικούς χωρίς καθόλου σπουδές σε ΕΑΕ να στελεχώσουν κενά ΕΑΕ είτε  για να καλύψουν το υποχρεωτικό τους ωράριο (Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση) είτε για να εργαστούν υπερωριακά (Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση). Η συγκεκριμένη νομοθεσία  εξωθεί έμμεσα τους υπεράριθμους εκπαιδευτικούς να δηλώσουν απόσπαση σε ΕΑΕ, για να μη βρεθούν μακριά από τα σπίτια τους. Όλο αυτό είναι εις βάρος της παρεχόμενης εκπαίδευσης προς τους μαθητές και, παράλληλα, οδηγεί στην ανεργία χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς με σπουδές στην ΕΑΕ.

ΣΜΕΑΕ: Παρά την πάγια γραμμή των ΠΥΣΠΕ για την προτεραιότητα στη στελέχωση των ειδικών σχολείων ως αυτοτελών μονάδων, εξακολουθούν να υπάρχουν κενά σε αυτά ή να διαμορφώνονται εξ ανάγκης λίγα και πολυπληθή τμήματα με μεγάλη ηλικιακή και μαθησιακή ανομοιογένεια στη σύστασή τους. Στις συνεδριάσεις τους τα ΠΥΣΠΕ οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τα αιτήματα των συλλόγων διδασκόντων των ΣΜΕΑΕ για τις επιπλέον λειτουργικές ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, ΕΕΠ και ΕΒΠ. Επιπλέον, με βάση την εικόνα που διαμορφώνεται από την πρόκληση των διευθυντών εκπαίδευσης, οι ενδιαφερόμενοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί καλούνται να δηλώσουν αποκλειστικά Τ.Ε. και θέσεις Παράλληλης Στήριξης και όχι κενά σε ειδικά σχολεία.

Τμήματα Ένταξης: Τα Τ.Ε. -πολλά εκ των οποίων δεν ανακοινώθηκαν στην Α’ φάση αναπληρωτών ΕΑΕ- εξακολουθούν σε μεγάλο βαθμό να μην είναι στελεχωμένα. Τα λειτουργικά κενά των Τ.Ε. αναμένεται (;) να καλυφθούν μέσω αποσπάσεων μόνιμων εκπαιδευτικών. Ο ΣΑΤΕΑ καταγγέλλει την επιλεκτική στελέχωση μόνο των Τ.Ε. μέσω αποσπάσεων που δρομολογείται από συγκεκριμένα ΠΥΣΠΕ. Τα κενά στην ΕΑΕ είναι πολλά και γνωστά και συμπεριλαμβάνουν και τις ΣΜΕΑΕ, που συχνά διαθέτουν ελάχιστό ή και καθόλου μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό. Στόχος πρέπει να είναι η έγκαιρη και πλήρης στελέχωση όλων των δομών ΕΑΕ προς όφελος των μαθητών με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όχι η λογιστικού τύπου διαχείριση των μόνιμων εκπαιδευτικών και η εξυπηρέτηση συμφερόντων σε τοπικό επίπεδο σχολικών μονάδων.

Παράλληλη Στήριξη: Επικαλούμενο την οικονομική κρίση και αξιοποιώντας επιχειρήματα, όπως την κακή διαχείριση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ από προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου και τον υπερβολικά μεγάλο αριθμό χορηγημένων γνωματεύσεων για Παράλληλη Στήριξη από τα ΚΕΔΔΥ, το Υπουργείο δικαιολογεί την πρακτική της «μερικής» Παράλληλης Στήριξης ανά μαθητή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένας εκπαιδευτικός να υποστηρίζει μέχρι και 5 μαθητές στο ίδιο ή και σε διαφορετικό σχολείο(βλ ενδεικτικό πίνακα). Με την παρούσα διευκρινιστική πλέον θεσμοθετείται η εξίσου παράλογη εκδοχή να υποστηρίζεται ένας μαθητής από 4 (!!!) διαφορετικούς εκπαιδευτικούς. Και στις δύο περιπτώσεις ακυρώνεται ο παιδαγωγικός σκοπός της Παράλληλης Στήριξης. Η απόφαση για το πώς επιλέγονται οι εκπαιδευτικοί που θα υποστηρίξουν τους μαθητές που δικαιούνται  παράλληλη στήριξη σε κάθε σχολείο γίνεται καθαρά με λογιστικό τρόπο. Οι τοπικές διευθύνσεις εκπαίδευσης καλούνται κι αυτές να διαχειριστούν τον περιορισμένο αριθμό πιστώσεων και να ικανοποιήσουν εικονικά γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Ενδεικτικά παραδείγματα για την εικόνα, που επικρατεί στην Παράλληλη Στήριξη ανά την Ελλάδα, παρατίθενται στον ακόλουθο πίνακα. Κάθε μαθητής πρέπει να υποστηρίζεται αποκλειστικά από εκπαιδευτικό ΕΑΕ (ένας εκπαιδευτικός για κάθε μαθητή) και για όσες ώρες γνωματεύει το ΚΕΔΔΥ, διαφορετικά καταπατείται το δικαίωμά του για υποχρεωτική, δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση (ν.3699/2008)!

Με βάση όλα τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι το Υπουργείο επιλέγει να αντιμετωπίζει την ΕΑΕ ως έναν τομέα της εκπαίδευσης που δεν χρήζει μόνιμης στελέχωσης προς όφελος των μαθητών με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζονται ως πασπαρτού για την κάλυψη κενών, ενώ οι επί χρόνια αναπληρωτές ΕΑΕ οδηγούνται σταδιακά και μεθοδικά προς την ανεργία. Η περίφημη διακήρυξη του ΥΠΠΕΘ για τη συμπερίληψη των μαθητών στο σχολείο της γειτονιάς υπονομεύεται με συστηματικό τρόπο.

Η απαραίτητη σταθερότητα στα πρόσωπα για την ανάπτυξη εμπιστοσύνης με τον μαθητή και για την εδραίωση καλής συνεργασίας με τον εκπαιδευτικό της τάξης καταργείται!

Πώς αναμένεται να αντεπεξέλθουν οι συνάδελφοι σε δομές της ΕΑΕ χωρίς αντίστοιχες σπουδές;

Για ποια προτεραιότητα στην ΕΑΕ μιλάει το Υπουργείο, όταν το ίδιο θέτει χαμηλά τον πήχη της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και δίνει εκπαιδευτική στήριξη με το σταγονόμετρο;

Όλοι μαζί, γονείς και εκπαιδευτικοί, πρέπει να διεκδικούμε από κοινού την πλήρη εκπαιδευτική υποστήριξη των μαθητών!

Πλήρης και έγκαιρη στελέχωση της ΕΑΕ με εκπαιδευτικούς, ΕΕΠ και ΕΒΠ!

Μόνιμοι και μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών ΕΑΕ για όλες τις δομές της ΕΑΕ!

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ – ΣΑΤΕΑ

Τα σχόλια είναι κλειστά.