Η επιμόρφωση για την Παράλληλη Στήριξη σε ρόλο διάλυσης

Σεμινάρια Ειδικής Αγωγής μέσω ΕΣΠΑ ανακοινώθηκαν από τα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα (Π.Ε.Κ.) της χώρας. Υποχρεώνουν τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στο «Πρόγραμμα Παράλληλης Στήριξης»  να παρακολουθήσουν σε απογευματινό ωράριο (6 ώρες καθημερινά) σεμινάρια διάρκειας 70 ωρών/ 10 σχολικών ημερών, με απαλλαγή από τα διδακτικά τους καθήκοντα. Αναλυτικότερα, το «Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» μέσω ΕΣΠΑ, ξεκίνησε τη σχολική χρονιά 2010-2011 και μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τρεις φάσεις επιμόρφωσης ανά σχολικό έτος. Τα εν λόγω σεμινάρια 70 ωρών αποτελούν τις πρώτες δύο φάσεις επιμόρφωσης και δεν πραγματοποιήθηκαν τα σχολικά έτη 2010-2011 και 2011-2012 κατά τα οποία η επιμόρφωση ξεκίνησε από τη Γ΄ φάση το μήνα Μάρτιο! Για τη φετινή σχολική χρονιά η επιμόρφωση ξεκίνησε και πάλι με τη Γ΄ φάση και στις περισσότερες περιοχές το μήνα Ιανουάριο. Ωστόσο φέτος, δηλαδή 3 χρόνια μετά την έναρξη του προγράμματος και μάλιστα πολύ κοντά στη λήξη της φετινής σχολικής χρονιάς. ανακοινώθηκε ότι η διεξαγωγή της Α΄ και Β΄ φάσης επιμόρφωσης –που είναι υποχρεωτική- θα γίνει μέσα στο μήνα Απρίλιο (!), σε απογευματινό ωράριο και για διάστημα δύο εβδομάδων, κατά το οποίο οι εκπαιδευτικοί απαλλάσσονται από τα διδακτικά τους καθήκοντα.

Όταν στόχος των σεμιναρίων είναι το όφελος των μαθητών που κρίθηκε ότι χρειάζονται παράλληλη στήριξη, μπορούν να μας πουν οι αρμόδιοι πως θα ωφεληθούν οι μαθητές από τη –δύο εβδομάδων- υφαρπαγή του δικαιώματός τους στην παράλληλη στήριξη; Ας μας πουν επίσης οι αρμόδιοι για τα παιδαγωγικά κριτήρια με τα οποία επέλεξαν το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για τη διεξαγωγή της επιμόρφωσης (δύο εβδομάδες επιμόρφωσης-χρόνος προσαρμογής-διακοπές Πάσχα-χρόνος προσαρμογής και φτάσαμε στα τέλη Μαΐου). Παράλληλα δε λήφθηκε υπόψη το γεγονός, ότι πολλοί συνάδελφοί μας ανέλαβαν υπηρεσία μόλις πριν λίγες εβδομάδες. Με την κατάσταση αυτή σημαίνει ότι θα δουλέψουν μόλις 17  μέρες πριν από το Πάσχα και άλλον ένα μήνα μετά το Πάσχα, συνολικά μόλις 2 μήνες από ολόκληρη τη σχολική χρονιά. Πότε θα προλάβουν οι εκπαιδευτικοί να εφαρμόσουν όσα θα τους προσφέρει η προβλεπόμενη επιμόρφωση για το σχολικό έτος 2012-2013;

Η οργάνωση των σεμιναρίων αυτών, γίνεται με πρωτοφανή προχειρότητα και αυθαιρεσία σε βάρος των παιδιών, που είτε θα αποδιοργανωθούν στο σχολικό πλαίσιο, είτε κάποια από αυτά δε θα καταφέρουν να παραβρεθούν στο σχολείο χωρίς τη στήριξη του εκπαιδευτικού της ειδικής αγωγής, διαταράσσοντας έτσι τις ισορροπίες και την καθημερινότητα και των οικογενειών τους. Το γεγονός αυτό από μόνο του γεννά εύλογα ερωτήματα για τους πραγματικούς σκοπούς της διεξαγωγής της επιμόρφωσης το μήνα Απρίλιο.

Η επιμόρφωση θα είχε πραγματικό νόημα και ουσία να γινόταν στην έναρξη της σχολική χρονιάς, με προϋπόθεση την έγκαιρη στελέχωση της Παράλληλης Στήριξης και γενικότερα της Ειδικής Αγωγής, και πριν ακόμα αρχίσουν τα μαθήματα στα σχολεία, προκειμένου τα σεμινάρια να μη γίνουν σε βάρος των μαθητών, αλλά και οι δάσκαλοι της Γενικής Αγωγής που συμμετέχουν στο πρόγραμμα να λάβουν κάποια ενημέρωση σχετικά με την ειδική αγωγή, πριν αναλάβουν την εκπαίδευση κάποιου μαθητή, χωρίς να έχουν στοιχειώδεις γνώσεις όσον αφορά την ειδική εκπαίδευση. Εάν είναι να γίνει χωρίς νόημα και ουσία μπορεί να γίνει και μετά τις 15 Ιούνη, όταν τουλάχιστον δε θα επιβαρυνθούν οι μαθητές.

Ακόμη, δημιουργούνται σε συναδέλφους σοβαρά οικονομικά προβλήματα από τη διεξαγωγή των σεμιναρίων σε άλλες πόλεις ή και νησιά! Τα έξοδα μετακίνησης και διανυκτέρευσης για πολλούς, ιδιαίτερα για αυτούς που πρόσφατα ανέλαβαν υπηρεσία και παραμένουν ακόμα απλήρωτοι, θα είναι δυσβάσταχτα, καθώς η αποπληρωμή των εξόδων θα γίνει αναδρομικά. Πώς λοιπόν θα μπορέσουν  να ανταπεξέλθουν στις πρόσκαιρες οικονομικές τους υποχρεώσεις, εφόσον πολλοί από αυτούς είναι ήδη επιβαρυμένοι με έξοδα μετακίνησης, μετακόμισης κι ενοικίων λόγω της πρόσφατης πρόσληψής τους;

Παράλληλα, η –επί δύο εβδομάδες- διεξαγωγή των σεμιναρίων σε απογευματινό χρόνο και η απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα δημιουργεί άλλα προβλήματα. Από τη μία διαταράσσει την καθημερινότητα στις ζωές και τις οικογένειες των εκπαιδευτικών, και από την άλλη μπορεί να λειτουργήσει αποπροσανατολιστικά για τους γονείς για το ποιος έχει την ευθύνη απουσίας των εκπαιδευτικών από το σχολείο. Αυτό, θέτει σε κίνδυνο τις σχέσεις  εκπαιδευτικών και γονέων, σχέσεις που πολλές από αυτές χτίστηκαν με πολύ κόπο .    

Ζητάμε:

  1. Κάθε επιμόρφωση να γίνεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς, πριν την έναρξη των μαθημάτων και πριν τη σύνδεση μαθητή-εκπαιδευτικού, ειδικά στην Παράλληλη Στήριξη.
  2. Επιμορφωτικά σεμινάρια θα πρέπει να παρακολουθούν και οι εκπαιδευτικοί Γενικής Αγωγής που θα υποδεχτούν στην τάξη τους την Παράλληλη Στήριξη. Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει, με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές να είναι  ανέτοιμοι για τη διαδικασία της Παράλληλης Στήριξης στη γενική τάξη. Το γεγονός αυτό στην καλύτερη περίπτωση δε διευκολύνει τη διεξαγωγή του εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος και στη χειρότερη την καθιστά εξαιρετικά δύσκολη.
  3. Κατ’ εξαίρεση για φέτος, η επιμόρφωση των 70 ωρών να μην είναι υποχρεωτική για τους εκπαιδευτικούς. Μ’ αυτόν τον τρόπο λύνονται πολλά προβλήματα που προκαλούνται από τη χρονική στιγμή που επιλέγεται για να γίνουν τα σεμινάρια.

Καλούμε τη ΔΟΕ να υποστηρίξει τη μη υποχρεωτικότητα της φετινής επιμόρφωσης για το Πρόγραμμα Παράλληλης Στήριξης στο Υπουργείο και στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής.

 

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

www.satea.gr

Τα σχόλια είναι κλειστά.