Ειδική Αγωγή: η πραγματική ύλη…

Θα μιλήσουμε για την ύλη, όχι για την ύλη του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής, αυτή δεν έχει αλλάξει, αλλά για μια άλλη «ύλη», για μια άλλη ατζέντα, για την πολιτική που εφαρμόζεται στην Ειδική Αγωγή και στη δημόσια εκπαίδευση γενικά.

Για μία ακόμα χρονιά βιώνουμε τον απόλυτο εμπαιγμό. Τρεις μήνες μετά την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου διαμέσου της (πρώην) Υπουργού ότι θα γίνει ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής και ακόμα αναμένουμε την προκήρυξή του. Ο διαγωνισμός φαίνεται να «κολλάει», τη μία φορά στο Νέο Μνημόνιο, την άλλη φορά στο Υπουργείο Οικονομικών, τώρα στις εκλογές και πάει λέγοντας. Εδώ να θυμίσουμε ότι ο ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής είχε ανακοινωθεί πολλές φορές και μάλιστα είχε ενταχθεί στον προϋπολογισμό του 2011 (ως χρήματα για θέσεις διορισμού). Διαγωνισμός δεν έγινε, διορισμοί δεν έγιναν, τα χρήματα, αλήθεια, πού πήγαν; Μόνο το εμπόριο «ελπίδας» των φροντιστηρίων φαίνεται ν’ άνθισε. Εμείς, ως συλλογικοί φορείς, δεν πανηγυρίσαμε όταν ανακοίνωσαν φέτος τον επικείμενο διαγωνισμό και ούτε πέφτουμε από τα σύννεφα τώρα που δεν προχωρούν στη διεξαγωγή του. Από λόγια έχουμε χορτάσει. Βλέπουμε απογοητευμένες, αλλά και οργισμένες ότι η κατάσταση γίνεται κάθε μέρα και χειρότερη. Γιατί δεν είναι μόνο ο ΑΣΕΠ. Ακόμα και αν γίνει διαγωνισμός, οι διορισμοί είναι τελείως αβέβαιοι. Αντίθετα μιλάνε για χιλιάδες απολύσεις μόνιμων εκπαιδευτικών μέσω της αξιολόγησης και για το «κόψιμο» χιλιάδων αναπληρωτών. Μας απειλούν ανοιχτά, ξεκάθαρα με τη μαζική ανεργία. Και μας καθηλώνουν οικονομικά: κάθε μέρα μας ζητάνε να πληρώσουμε περισσότερα, με μισθούς και με επιδόματα ανεργίας που μειώθηκαν κατά 20-40%! Μπαίνουμε στη σφαίρα της Φτώχειας. Της δικής μας ως εκπαιδευτικοί αλλά και των σχολείων (αφού δε δίνουν χρήματα για θέρμανση, για υλικά, ακόμα και για φωτοτυπικό χαρτί – αυτή είναι η πραγματική «στάση πληρωμών»). Βλέπουμε τη φτώχεια και στα μάτια των μαθητών μας: οικογένειες βρίσκονται σε φοβερή οικονομική πίεση και φυσικά έχουμε και περιστατικά υποσιτισμού. Φτώχεια και στο συνδικάτο: απουσιάζει ενοχικά τη στιγμή που μας αφαιρούν κάθε δικαίωμα (και εδώ έχουμε και εμείς ευθύνη, η βάση των εκπαιδευτικών, γι’ αυτό το «τόσο λίγο» συνδικάτο).
Την ίδια στιγμή, το Υπουργείο Παιδείας προχωρά την αναδιάρθρωση. Γιατί αυτό είναι η «κρίση», δεν είναι απλά η αφαίμαξη του πλούτου των πολλών μέσω φόρων, μειώσεων μισθών, κλείσιμο δομών πρόνοιας κτλ. Είναι και η αλλαγή του παραδείγματος «προς το χειρότερο» για τους πολλούς – «θα γίνουμε τριτοκοσμική χώρα», όπως λέγεται. Ένα παράδειγμα από το χώρο της Ειδικής Αγωγής: τα ΚΕΔΔΥ απειλούνται με κλείσιμο. Γνωρίζουμε ότι πάντα υπολειτουργούσαν, το προσωπικό δεν έφτανε για τις αυξημένες ανάγκες της διάγνωσης και της υποστήριξης. Τώρα όμως ποιός θ΄ αναλάβει το έργο τους; Πού θ’ απευθύνονται οι γονείς για διαγνώσεις; Ποιός θα ζημιωθεί με τη νέα κατάσταση; Σίγουρα όχι οι λογιστές που μας κυβερνούν και κλείνουν δομές πρόνοιας στην Ειδική Αγωγή τη μία μετά την άλλη…

Ένα δεύτερο παράδειγμα της αναδιάρθωσης: το ΕΣΠΑ Παράλληλης Στήριξης.
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά δεν έχει γίνει η υποτυπώδης επιμόρφωση των 70 ωρών (Α΄ και Β΄ φάση επιμόρφωσης). Μόλις το μήνα Μάρτη ξεκίνησε η Γ΄ φάση επιμόρφωσης (που περιλαμβάνει 1 επιμορφωτική συνάντηση το μήνα)! Μόλις τώρα έρχονται ως τιμητές της γραφειοκρατίας, οι επιμορφωτές της Γ΄φάσης του ΕΣΠΑ, να «επιμορφώσουν» και να «υποστηρίξουν» τους εκπαιδευτικούς, έρχονται μ΄ έναν «αέρα» λες και χθες έγινε αγιασμός (!), έρχονται με αλαζονεία και θράσος, αφού αγνοείται ότι ο κάθε εκπαιδευτικός έκανε τη δική του οργάνωση διδασκαλίας από το Σεπτέμβρη (όπως ήξερε και όπως μπορούσε). Εμείς όμως γνωρίζουμε καλά τι συμβαίνει: είναι η δεύτερη χρονιά με καταγγελίες γονέων, με νέους συναδέλφους που ρίχτηκαν στην Ειδική Αγωγή χωρίς κανένα εφόδιο, με παιδιά που δε βρήκαν καμία «εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη». Και μπήκαμε στον Απρίλιο. Πρόκειται για ένα μεγάλο φιάσκο της δημόσιας εκπαίδευσης. Ή μάλλον για colpo grosso: το εν λόγω Πρόγραμμα (με την πλούσια ευρωπαϊκή χρηματοδότηση) εξυπηρετεί άλλους σκοπούς, είναι ξεκάθαρο πως δεν τους ενδιαφέρει η εξειδικευμένη υποστήριξη των μαθητών αλλά «το μπάλωμα της τρύπας» των εκπαιδευτικών αναγκών, η δημιουργία ενός ελαστικού, κακοπληρωμένου και δήθεν «εξειδικευμένου» εργατικού προσωπικού που θα καλύψει τις πάγιες ανάγκες που είχε η Ειδική Αγωγή στην Ελλάδα. Αυτό είναι λοιπόν η αναδιάρθωση. Δεν είναι μόνο το «κόψιμο», είναι και η «αλλαγή παραδείγματος»: πρώτα κλείνουμε τα Διδασκαλεία, μετά φτιάχνουμε ειδικούς παιδαγωγούς με επιμορφώσεις που δεν έγιναν, καλύπτουμε πάγιες ανάγκες του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος με ευρωπαϊκά χρήματα και απασχολούμε το προσωπικό των ΚΕΔΔΥ «δημιουργικά» (πριν τα κλείσουμε). Το δημόσιο χρέος τούς φταίει για όλες αυτές τις αλλαγές που κάνουν; Βέβαια πολλοί είναι οι συνυπεύθυνοι σε αυτό το φιάσκο του ΕΣΠΑ. Και ειδικά όσοι και όσες από το χώρο της Ειδικής Αγωγής δεν έχουν το σθένος να καταγγείλουν το πρόγραμμα, αλλά, αντίθετα, «του βάζουν πλάτη»…

Συνεχίζουμε. Συνεχίζουμε να παλεύουμε μέσα στα σχολεία με τους μαθητές μας και τις οικογένειες τους, συνεχίζουμε να παλεύουμε στους δρόμους και στις διαδηλώσεις, στα δικαστήρια, στα γραφεία εκπαίδευσης, στις πόλεις ή στα χωριά που βρισκόμαστε, όπου μπορούμε, όσο μπορούμε.
Συνεχίζουμε το δύσκολο δρόμο της αξιοπρέπειας. Αξιοπρέπεια: αυτή είναι η πραγματική «ύλη» που ελπίζουμε να «περάσουμε»…

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
www.satea.gr

Τα σχόλια είναι κλειστά.